Steigerhout-storm is gaan liggen, maar het is er nog altijd

Een tv-kast van steigerhout, een steigerhouten tafel, of zelfs een wastafelmeubel gemaakt van steigerhout. Tot een paar jaar terug was het helemaal je-van-het. Is het inmiddels op z’n retour of gaan we nog altijd voor steigerhout in ons interieur?

We vielen tot voor kort massaal voor de stoere, stevige houten planken. Het ziet eruit alsof het zo van de bouwplaats komt. En dat was in beginsel ook zo. Het ging om stevige planken waar bouwvakkers dagelijks overheen lopen zodat ze met gemak overal bij kunnen en een klus kunnen klaren. De standaard maten van de planken waarmee ze de steiger bouwen zijn meestal vijf meter bij 32 bij 200 millimeter. Ineens kwamen die planken rond 2008 op de markt. Dat ze vol zaten met spetters verf en stukken cement deerde niemand. Dat maakte het juist origineel en lekker eigenwijs. 

Wie er mee begonnen is, is een raadsel, maar ineens schoten de handelaren en meubelmakers in steigerhout als paddenstoelen uit de grond. Timmerlui begaven zich en masse met hun uitgeschreven bedrijfsplan in een schoudertas richting de Kamer van Koophandel om ‘iets met steigerhout’ te gaan doen. Of je startte een specifiek bedrijfje in steigerhout of nam het woord steigerhout in de bedrijfsnaam op. Succes verzekerd. 

Bedrijven met steigerhout in handelsnaam verviervoudigd

Drie jaar terug bleek uit gegevens van de KvK het aantal bedrijven met steigerhout in de handelsnaam in zes jaar tijd meer dan verviervoudigd. Het bleek nog maar het topje van de ijsberg. 

Ook bouwmarkten lagen er op een gegeven moment vol mee. “Wij dachten: het is een hype die overgaat”, meldt een inkoper van een houthandel in 2016 in een interview. “Maar het blijft. En de markt groeit ook nog eens.” 

Steigerhout in overvloed op bouwterreinen

Juist in die periode was er de crisis in de bouw. Bedrijven ging failliet, bouwvakkers raakten hun baan kwijt. Het gevolg was dat een grote voorraad steiger onderdelen werkeloos lag te zijn op bouwplaatsen en in loodsen. Er waren planken genoeg. Handelaren zagen er brood in. 

Als geluk bij een ongeluk was de industriële look helemaal ‘hot’, dus daar paste deze stoere houten planken prima bij. In huizen, restaurants en winkels werden alle mogelijke meubilair van steigerhout gebouwd. Van een toonbank voor een kledingbedrijf, een bed voor de kinderen, tot een kapstok waar jassen en de Laauw tas of Tommy Hilfiger rugzak aan konden worden opgehangen.

Kan prima: badkamermeubel van steigerhout

Op enig moment werd de vraag zo groot dat naast de originele planken ook ‘nieuw steigerhout’ op de markt kwam. Dit ‘oud’ of whitewash gemaakte vurenhout werd eveneens gretig afgenomen. Ook al zaten er minder gebruikssporen op, het voordeel ervan was dat er geen spijkers inzaten. En het was droger waardoor het minder werkte. 

Momenteel zie je nog steeds steigerhouten meubilair en lijkt het een reëele plek te hebben veroverd in ons interieur. Niet alleen in de huiskamer, maar ook keukens en badkamermeubels -weliswaar goed behandeld tegen vocht- worden ervan gemaakt.